Bensinstasjoner i utvikling – eller?

Bilde

For tiden har NRK-lokalen daglige reportasjer om hvilke bensinstasjoner som yter service ut over det normale. Det vil si at de daglig fremhever hvilke bensinstasjoner som yter service ut over det å servere pølser, hamburgere, kaffe og bakervarer.

For noen år siden ble vi tutet ørene fulle med reklame som stadig poengterte at ”Ekstraservice – det er Shell det”. Når vi nå hører folks tilbakemeldinger til NRK-lokalen om hvilke bensinstasjoner som yter service slik som i gamle dager, er det god blanding av ulike stasjoner.  Det er Shell meg her og Statoil meg der. Innimellom er det også en HydroTexaco og så videre. Altså – Shell er ikke enestående på ekstraservice. Var det sikkert ikke før heller og er det heller ikke nå.

Dette fikk meg til å tenke over hva en bensinstasjon egentlig er. Det er et sted det reisende folk stopper opp for å tanke opp. Det fylles både drivstoff på tanken og  ”energi” til sjåfør og medpassasjerer. Bensinstasjoner har blitt et stoppested og møtested. På langreiser er det behagelig og nødvendig med et sted hvor det kan rastes og strekke på beina, og endog ”tømme tanken”  mens andre tanker fylles.

Mange av dagens eldre husker tilbake til 60- og 70 tallet der en bensinstasjon også fungerte som et bilverksted. Det var heller unntaket at det ble servert noe å spise eller drikke. Bensinstasjonsbetjenten var iført arbeidsdress og skyggelue innsmurt med gammel olje og bensinlukt. Var det noe de kunne til fingerspissene var det å fikse på biler, og fylle tanken.

Jeg tror faktisk at måten bensinstasjoner fra 60- og 70-tallet  ble drevet var et historisk unntak. Det at dagens ansatte er mest opptatt av å selge mat og drikke er i tråd med den historiske linjen.

 Fra de eldste tider har det reisende folk hatt bestemte stoppe- og hvilesteder. Steder for både overnatting og bespisning. Den gang het det gjerne ”skysstasjoner”.  

Wikipedia har definert en skysstasjon til å være en gård der gamle dagers reisende kunne få hest eller vogn for sin videre ferd, ofte kombinert med et gjestgiveri for mat og overnatting. 

Dette viser at dagens bensinstasjoner ikke har forandret seg nevneverdig fra tidligere tiders skysstasjoner. Hesten finnes fortsatt, dog under panseret, men blir ikke byttet i hytt og pinevær. Mat må vi fortsatt ha.

Så mitt råd til bensinstasjoner er; fortsett slik dere stevner fram. La oss bilister kjøpe bensin på enklest mulig måte. Automatiser så mye som mulig med både tapping og betaling. Påfylling til bilen, om det er gass, bensin, strøm eller diesel må gå så kjapt og greit som mulig.
Når det gjelder påfylling til ”folk og fe” har vi fortsatt en god og lang vei å gå. Jeg ønsker meg bedre logistikk og parkeringsmuligheter på ”stasjonens” område, bedre spisefasiliteter  med et variert og godt tilbud av mat langt ut over pølse og hamburger og ikke minst må toalettforholdene utbedres kraftig. 

Som årlig bilturist rundt om i Europa ser jeg at vi har mye å lære langs de viktigste ferdselsveiene.
Bilde

 

Hvis bilen trenger service eller vedlikehold må jeg fint finne meg i å kontakte et verksted. Jeg vil at fagfolk skal få drive med sitt fag, og biler i dag er kompliserte greier. Selv jeg klarer ikke å skifte lyspære i min bil…..

Om Ann-Christin Skretting

Min skriveglede har ført meg ut i bloggingens verden. Jeg blir lett engasjert og inspirert, og har meninger om mangt og mye
Dette innlegget ble publisert i Litt av hvert og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s